Ahlstrom-Munksjö expanderar Extia®-portföljen för industriella luftfilterapplikationer

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ, PRESSMEDDELANDE, den 5 september 2019 kl. 10:00 EET

Ahlstrom-Munksjö tillkännagav idag lanseringen av det utökade Ahlstrom-Munksjö Extia®-sortimentet. Det är ett mycket hållbart filtreringsmedium som är avsett att ge längre filterlivslängd för tillämpningar inom luftföroreningskontroll. Genom att öka filterlivslängden med mer än 40 %, hjälper det till att utöka den pågående driftstiden innan kunden behöver byta filter igen.

”Det utökade Extia®-sortimentet tillför en omfattande produktportfölj som kommer att fastställa nya referensvärden när det gäller patronapplikationer med filtreringsmedium för luftföroreningskontroll”, säger Giuseppe Costa, vice VD för produktutvecklingen inom Filtration and Performance.

Företaget erbjuder ett komplett utbud av medeleffektprodukter, inklusive versioner som är brandsäkert, ytkonduktiva och livsmedelgodkända. Produkterna är utformade att uppfylla säkerhetskraven i specifika industriapplikationer för luftföroreningskontroll. Den utökade portföljen inkluderar också ett högeffektivt sortiment som når upp till standarden EN1822 H13. Sortimentet är specifikt utformat för applikationer som involverar väldigt fina partiklar och svårfångat damm. Dessutom visar sig Extia® vara ett mycket enklare material att ställa om till ett filter, både på knivpläteringsmaskiner och roterande pläteringsmaskiner.

”Leverantörkedjans effektivitet optimeras med en komplett produktportfölj, tillgänglig direkt från en leverantör”, kommenterar Robin Guillaud, VP Business Development, Filtration and Performance. "Vår produktplattform Extia® är ett utmärkt exempel på hur Ahlstrom-Munksjö har kunnat använda sin erfarenhet inom tillverkningen av högpresterande filtreringsprodukter för att erbjuda nya lösningar av filterapplikationer för industrin.

Att leverera högpresterande filtreringsmedium för industrin prioriteras av Ahlstrom-Munksjös filtreringsverksamhet.  Företaget fortsätter att utveckla och stärka sina produkterbjudanden för kunder inom industriell filtrering.

För ytterligare information, vänligen kontakta filtration@ahlstrom-munksjo.com eller se webbplatsen www.ahlstrom-munksjo.com/extia

Ahlstrom-Munksjö i korthet
Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara kundlösningar. Vår mission är att utvidga fiberbaserade lösningars betydelse för en mer hållbar vardag. Vårt erbjudande omfattar filtermaterial, releasepapper, material för processer inom livsmedels- och dryckesindustrin, dekorpapper för laminatindustrin, baspapper för slippapper och tejp, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, medicinska fibermaterial och lösningar för diagnostik samt ett utbud specialpapper för såväl industriella processer samt konsumentprodukter. Vår omsättning är cirka EUR 3 miljarder på årsbasis och antalet medarbetare är cirka 8 000. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Läs mer på www.ahlstrom-munksjo.com.