Ahlstrom-Munksjö investerar i pergamentprodukter i Frankrike

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ PRESSMEDDELANDE JUNI 2, 2017 kl 9.30 CEST Ahlstrom-Munksjö kommer att investera i ny produktionskapacitet vid sin anläggning i Saint Severin i Frankrike för att möta den växande efterfrågan på vegetabiliska pergamentprodukter som främst används i bak- och matlagningspapper och andra förpackningslösningar för livsmedel. Den totala investeringen uppgår till cirka 6,7 miljoner euro. Investeringen inkluderar installationen av en ny pergamenteringslinje, byggnaden den placeras i samt ett intilliggande lager. Projektet kommer att slutföras under fjärde kvartalet 2018. Ahlstrom-Munksjös pergamentpapper består av 100 procent cellulosafibrer utan kemiska tillsatser och de flesta varianter är biologiskt nedbrytbara och komposterbara. De har en optimal släppförmåga, är fettbeständiga och värmetåliga, vilket gör dem idealiska för bakning och matlagning för både professionellt och privat bruk. Marknaden för vegetabiliska pergamentprodukter beräknas växa cirka 3-4 procent per år. Anläggningen i Saint Severin, som ligger i sydvästra Frankrike, ingår i affärsområdet Specialties. Dess viktigaste produkter är material för mat- och dryckesförpackningar och sysselsätter cirka 140 personer. För mer information, vänligen kontakta:

Juho Erkheikki, Investor & Media Relations Manager, tel. +358 50 413 45 83, juho.erkheikki@ahlstrom-munksjo.com

Ahlstrom-Munksjö i korthet Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara lösningar till kunder över hela världen. I vårt erbjudande finns dekorpapper, filtermaterial, releasepapper, slipbaspapper, nonwovens, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, förpacknings- och etikettmaterial, tejp, material för medicinska ändamål och diagnostiklösningar. Kombinerad årlig omsättning är cirka EUR 2,15 miljarder och antalet medarbetare är 6 000. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Företaget bildades 1 april 2017 genom en fusion av Ahlstrom Corporation och Munksjö Oyj. Läs mer på www.ahlstrom-munksjo.com.