MUNKSJÖ OYJ, PRESSMEDDELANDE, 17 september 2015, kl. 08.00 Munksjö inviger en ny kräppmaskin för att utöka produktutbudet för elektrotekniskt papper Munksjö, världsledande tillverkare av avancerade pappersprodukter, inviger idag en ny kräppmaskin vid sin anläggning i Jönköping. Anläggningen tillhör Munksjös affärsområde Industrial Applications. Elektrotekniskt papper används främst i den elektriska överförings- och distributionsindustrin. Den nya maskinen gör det möjligt för Munksjö att bättre möta både nuvarande och framtida kundbehov, utöver det breda befintliga utbudet av isolerande kraftpapper. Den nya kräppmaskinen kommer att fördubbla Munksjös produktionskapacitet av elektrotekniskt isolerande kräppat kraftpapper och kommer att vara den enda maskinen i världen som kan producera upp till 3 000 mm i bredd. Pappret används främst inom transformatorindustrin. Investeringen är en del i affärsområdets strategiska utvecklingsplan. - Genom invigningen av den nya maskinen fortsätter vi att leda innovationer inom tekniken för isoleringspapper. Munksjö har alltid legat i framkant av innovation inom specialpapper som har möjliggjorts genom vår egen produktion av specialmassa för elektrisk isolering, säger Martin Lundqvist, President Electrotechnical Paper. Munksjö började tillverka elektrotekniskt papper 1909 och har sedan dess utvecklat många innovativa produkter för den elektriska överförings- och distributionsindustrin. Idag används Munksjös papper på alla kontinenter: i undervattenskablar på botten av Engelska kanalen, i Saudiarabiens öknar och i Sydamerikas vattenkraftverk. Munksjös elektrotekniska papper är avancerade pappersprodukter och kundernas krav är individuella. Det finns inga standardprodukter i Munksjös produkterbjudande och elektrotekniskt papper tillverkas och konverteras i enlighet med specifika kundbehov som samtidigt också uppfyller kraven enligt relevanta internationella normer. Munksjö Oyj För mer information vänligen kontakta: Dan Adrianzon, President Industrial Applications, tel. 0708 30 33 88 E-mail: dan.adrianzon@munksjo.com Martin Lundqvist, President Electrotechnical Paper, tel. 0725 05 68 47 E-mail: martin.lundqvist@munksjo.com Made by Munksjö - Intelligent pappersteknologi Munksjö är en världsledande tillverkare av avancerade pappersprodukter utvecklade med intelligent pappersteknologi. Munksjö erbjuder och utvecklar kundspecifik innovativ design och funktionalitet i allt från ytskikt för golv, kök och möbler till releasepapper, konsumentnära förpackningar och energiöverföring. Omställningen till ett hållbart samhälle är en naturlig drivkraft för Munksjös tillväxt då produkterna kan ersätta icke förnyelsebara material. Detta är vad "Made by Munksjö" står för. Munksjös globala närvaro och sätt att interagera med kunderna formar en internationell serviceorganisation med omkring 2 900 anställda och 15 anläggningar i Frankrike, Sverige, Tyskland, Italien, Spanien, Brasilien och Kina. Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Läs mer på www.munksjo.com.