Ahlstrom-Munksjö vastaa koronaviruspandemiaan laajentamalla hengityssuojamateriaalien tuotantoa Torinon tehtaalle Italiassa ja Tampereen tehtaalle

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 8.4.2020 klo 17.00

Ahlstrom-Munksjö kasvattaa suojakangastuotevalikoimansa kapasiteettia tukeakseen terveydenhuoltoalaa. COVID-19-viruksen eksponentiaalinen leviäminen ympäri maailmaa on luonut voimakkaan kysynnän terveydenhuollon tuotteille, ja erityisesti suojaaville terveydenhuollon tuotteille, jotka on valmistettu Ahlstrom-Munksjön kuitukangasmateriaalista. Ahlstrom-Munksjö laajentaa myös kankaiden valmistusta tuotantolinjoille, joita yleensä käytetään muiden kuitupohjaisten materiaalien valmistukseen, ja tarjoaa täten tukeaan hyödyntämällä kuitupohjaisten ratkaisujen tuntemustaan.

Maaliskuun alussa yritys laajensi hengityssuojamateriaalien tuotannon italialaiselle hienokuitujen tuotantolinjalle Torinossa. Kyseistä tuotantolinjaa käytetään yleensä teollisuuden suodatinmateriaaleihin. Materiaalien valmistuksessa käytettävä tekniikka on ainutlaatuinen, ja se luo hyvän suojan ja hengittävyyden lääketieteelliseen käyttöön. Materiaali on hyväksytty käytettäväksi kirurgisissa hengityssuojaimissa. Käytetyn tekniikan etuna on sen kestävyys, jos verrataan yleisesti saataviin sähköstaattisesti varautuneisiin materiaaleihin. Staattisesti varautuneet materiaalit menettävät suojaustehokkuutensa, kun suodatinmateriaali kostuu, kun taas mekaanisen suodatinmateriaalin suojausteho pysyy ennallaan ajan kuluessa. Ensimmäiset tilaukset saatiin maaliskuun puolivälissä, ja Ahlstrom-Munksjö pyrkii nyt lisäämään materiaalien valmistusta yli 20 miljoonaa hengityssuojaimeen kuukaudessa.

Ahlstrom-Munksjö aloittaa huhtikuussa tuottamaan hengityssuojamateriaaleja Tampereella linjalla, jota yleensä käytetään teollisuuden suodatinmateriaaleihin. Materiaali soveltuu tällä hetkellä hyvin kevyempiin hengityssuojaimiin normaalikäytössä. Pisaratestit ovat osoittaneet, että materiaalin hyötysuhde on yli 90 % 3 mikronilla ja yli 85 % 1 mikronilla, mikä on lähellä kirurgisten hengityssuojainten vaatimustasoa. Tuotekehitys Tampereella jatkuu lääketieteelliseen käyttöön tarkoitettujen kirurgisten hengityssuojainten materiaalivaatimusten täyttämiseksi. Kun otetaan huomioon meneillään oleva tuotanto, Tampereen tehdas kykenee lyhyellä varoitusajalla toimittamaan materiaaleja noin 10 miljoonaan hengityssuojaimeen kuukaudessa.

Asiakaskyselyt:

Giuseppe Costa, Vice President, Filtration, EMEA and Asia, +39 348 87 11 207, giuseppe.costa@ahlstrom-munksjo.com
Otto Kivi, Sales Manager, Filtration, EMEA, 050 466 8030, otto.kivi@ahlstrom-munksjo.com

Johan Lindh, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, 010 888 4994
Juho Erkheikki, sijoittajasuhdepäällikkö, 010 888 4731

Ahlstrom-Munksjö lyhyesti
Ahlstrom-Munksjö on johtava kuitupohjaisten materiaalien valmistaja, joka tarjoaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja asiakkailleen maailmanlaajuisesti. Tavoitteenamme on laajentaa kuitupohjaisten arkipäivän ratkaisujen käyttöä.  Tarjontamme koostuu suodatinmateriaaleista, irrokepohjapapereista, elintarvike- ja juomateollisuuden käsittelymateriaaleista, laminaattipapereista, hiomatuotteiden ja teippien pohjapapereista, sähköteknisistä papereista, lasikuitumateriaaleista sekä terveydenhuollon kankaista ja diagnostiikkasovelluksista. Lisäksi tarjoamme laajan valikoiman muita erikoispapereita teollisuuden ja kuluttajien käyttöön. Liikevaihtomme on noin 3 miljardia euroa vuodessa ja meitä on noin 8 000 henkilöä. Ahlstrom-Munksjön osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa www.ahlstrom-munksjo.com.