Ahlstrom ostaa kiinalaisen Shandong Puri Filter & Paper Products -yhtiön osana Aasian kasvustrategiaansa

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 11.8.2010 klo 08.45

Korkealaatuisten kuitukankaiden ja erikoispaperien johtavan valmistajan Ahlstrom Oyj:n Aasian kasvustrategia etenee: yhtiö on tänään allekirjoittanut sopimuksen kiinalaisen Shandong Puri Filter & Paper Products Limitedin osakekannan ostosta Purico Groupilta. Velaton kauppahinta on 22,5 miljoonaa euroa.

Shandong Puri Filter & Paper Products Limited valmistaa suodatinmateriaaleja kuljetusteollisuudelle tehtaallaan Binzhoussa, Shandongin maakunnassa Kiinan koillisosassa. Yritys työllistää tällä hetkellä 170 henkilöä.

Jan Lång, Ahlstromin toimitusjohtaja, kommentoi yrityskauppaa:

"Tämä yrityskauppa on keskeinen osa laajenemistamme Aasiassa, sillä samanaikaisesti voimme palvella Kiinassa toimivia globaaleja asiakkaitamme sekä rakentaa perustaa lisäkasvulle. Yhdessä Etelä-Koreassa sijaitsevan tehtaamme kanssa kauppa mahdollistaa markkinaosuutemme kasvun Aasian kuljetusteollisuuden suodatinmateriaalimarkkinoilla", Jan Lång toteaa.

Uusi tehdas tulee olemaan osa Ahlstromin Filtration -liiketoiminta-aluetta, joka muodostaa lähes viidenneksen yhtiön liikevaihdosta. Aasian osuus tällä hetkellä on noin 10 prosenttia Ahlstromin vuotuisesta liikevaihdosta.

Yrityskaupan odotetaan toteutuvan syyskuun loppuun mennessä ja se vaatii tarvittavat hyväksynnät viranomaisilta.

Jan Lång
Puh. 010 888 4700, jan.lang@ahlstrom.com

Tommi Björnman
Johtaja, Filtration
Puh. +39 349 441 1034, tommi.bjornman@ahlstrom.com

Seppo Parvi
Talousjohtaja
Puh. 010 888 4768, seppo.parvi@ahlstrom.com

Ahlstrom on korkealaatuisten kuitukankaiden ja erikoispapereiden johtava kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Ahlstromin tuotteita käytetään monissa jokapäiväisissä sovelluksissa, kuten suodattimissa, pyyhkimistuotteissa, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 800 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli noin 1,6 miljardia euroa vuonna 2009. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiön internetosoite on www.ahlstrom.com.