Ahlstromin erikoispapereita valmistava yhteisyritys Brasiliassa aloitti toimintansa

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 3.9.2007 klo 15.50

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistavan Ahlstrom yhteisyritys brasilialaisen Votorantim Celulose e Papel -yhtiön (VCP) kanssa on vahvistunut. Yhteisyritys valmistaa erikoispapereita ja sijaitsee Jacarein tehtaalla lähellä São Paoloa. Aiesopimus yhteisyrityksen perustamisesta julkistettiin helmikuussa. Ahlstrom omistaa yhteisyrityksestä 60 % ja VCP 40 %. Ahlstromin omistusosuuden hinta on noin 80 milj. euroa.

Yhteisyrityksen tuotantokapasiteetti on noin 110 000 tonnia paperia vuodessa ja liikevaihto noin 100 milj. euroa. Yhteisyrityksen tuotteet on suunnattu pääasiassa etikettisovelluksiin mutta myös valikoiduille joustopakkauspaperien markkinoille. Tuotevalikoimaan kuuluu myös muihin lopputuotteisiin tarkoitettuja päällystettyjä ja päällystämättömiä paperilaatuja. Ahlstrom ja VCP ovat sopineet, että VCP toimittaa yhteisyritykselle kilpailukykyiseen hintaan eukalyptussellua sekä energia- ja muita palveluja. Jacarein tehdas on integroitu sellu- ja paperitehdas, jonka eukalyptussellun tuotantokapasiteetti on noin 1,1 milj. tonnia vuodessa.

"Yhteisyrityksemme avaa meille Latinalaisen Amerikan nopeasti kasvavat etiketti- ja pakkauspapereiden markkinat ja vahvistaa edelleen johtavaa asemaamme maailmanlaajuisilla erikoispaperimarkkinoilla", sanoo Ahlstrom Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Moisio.

Ahlstromin ja VCP:n sopimuksen mukaisesti Ahlstromilla on optio ostaa VCP:n omistamat yhteisyrityksen osakkeet kahden vuoden kuluttua.

Ahlstrom Oyj
Jukka Moisio, toimitusjohtaja

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4700
Risto Anttonen, johtaja, kaupalliset toiminnot, Ahlstrom Oyj, puh. 050 597 8400

Helsingin Pörssi

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 200 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,6 mrd euroa vuonna 2006. Ahlstromin osake on noteerattu Helsingin Pörssissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.