Ahlstrom ryhtyy kierrättämään irrokepapereita Euroopassa

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 8.11.2012 klo 10.00

Ahlstrom, globaali korkealaatuisten materiaalien ja irrokepaperien valmistaja,  ryhtyy kierrättämään tarraetikettiteollisuuden käyttämiä silikonipäällystettyjä irrokepapereita.

Tämä yritysvastuullinen aloite pyrkii keräämään silikonipäällystetyt superkalanteroidut paperit (glassiinipaperit) sen jälkeen, kun loppukäyttäjät kuten tuotemerkkien omistajat ja vähittäiskauppiaat ovat käyttäneet niitä tarraetikettien taustapapereina. Ahlstrom kerää materiaalit yhden tai useamman logistiikkakumppanin avulla ja kierrättää ne erikoispaperituotantoonsa Osnabrückin tehtaalla Saksassa.

Glassiini-irrokepapereita kerätään kuluitta loppukäyttäjiltä mistä tahansa Saksassa, Belgiassa, Luxemburgissa ja Alankomaissa sillä edellytyksellä, että noudettava minimierä on kaksi tonnia. Avery Dennisonin Label and Packaging Materials -divisioona tukee hanketta ja käyttää laajaa myyntiverkostoaan alueella, jotta etiketinpainajat ja tuotemerkkien omistajat saavat tiedon kierrätysmahdollisuudesta.

Ahlstromin kapasiteetti riittää suuren käyttäjämäärän irrokepaperijätteen kierrättämiseen. Hanke parantaa kierrätysmahdollisuuksia markkinoilla sekä ohjaa irrokepaperijätettä pois kaatopaikoilta ja polttolaitoksilta samalla, kun se lisää kierrätyspaperin määrää.

"Ahlstromin Osnabrückin tehtaan hyvä sijainti Luoteis-Saksassa ja Avery Dennisonin tuki mahdollistavat sen, että tarraetikettien käyttäjät voivat parantaa ympäristöasioidensa hoitoa hankkeemme avulla", sanoo Daniele Borlatto, Label and Processing -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja. "Tällaiset ohjelmat vahvistavat myös paperin asemaa ainutlaatuisen kestävänä materiaalina tarraetikettiteollisuudessa."

Avery Dennisonin Label and Packaging Materials -divisioona tukee hanketta, sillä paikallisten kumppaneiden osallistaminen omavaraiseen kierrätykseen arvoketjussa on ensiarvoisen tärkeää tarraetikettiteollisuudelle.

Ahlstrom on maailman johtavia irrokepaperivalmistajia tarraetikettiteollisuudelle. Yhtiö valmistaa irrokepapereita viidellä tehtaallaan: neljällä Euroopassa ja yhdellä Etelä-Amerikassa. Kaikki tehtaat ovat ISO 14001-, FSC- ja PEFC- sertifioituja ja kuuluvat Ahlstromin Label and Processing -liiketoiminta-alueeseen.

Daniele Borlatto, Label and Processing -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja, puh. +39 011 926 0111
Marco Martinez, tuotepäällikkö, Release and Label, puh. +39 011 9260 271

Ahlstrom on korkealaatuisia materiaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman. Ahlstrom auttaa kumppaneitaan pysymään kehityksen kärjessä. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa,  tapeteissa, lattioissa, etiketeissä ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema toimialoillamme. Ahlstromin 5 200 työntekijää palvelevat asiakkaita 28 maassa kuudessa eri maanosassa. Vuonna 2011 Ahlstromin liikevaihto oli noin 1,6 miljardia euroa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Sijoittajatietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.fi.