Ahlstromille palkinto innovatiivisesta suodatinmateriaalista

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 18.4.2008

Maailman johtava kuitumateriaalivalmistaja Ahlstrom palkittiin innovatiivisesta Disruptor(TM) -vedensuodatusteknologiastaan kuitukangasteollisuuden suurtapahtumassa Sveitsissä 15. - 18.4.2008.

Euroopan kuitukangasyhdistys EDANA (European Nonwovens Association) palkitsee kuitukangasteollisuuden toimitusketjun parhaat edustajat ja innovaatiot joka kolmas vuosi järjestettävillä INDEX-messuilla. INDEX on maailman suurin kuitukangasteollisuuden tapahtuma. Messuilla jaettavat viisi palkintoa kattavat laajan kirjon tuote- ja prosessi-innovaatioista markkinointiosaamiseen.

Ahlstrom palkittiin kuitukankaiden rullatavarakategoriassa vedensuodatukseen tarkoitetun Disruptor(TM)-kuitukangasmateriaalin tarjoamista eduista, joita voidaan hyödyntää lähes joka osa-alueella vedensuodatuksessa.

Disruptor(TM)-teknologiassa käytetään nanoalumiinikuituja, joilla on positiivinen sähkökineettinen varaus. Teknologia mahdollistaa kuitumateriaalille polymeerisiä kalvoja vastaavan suodatustehon ilman matalan paineen, virtausnopeuden tai kuorman heikentävää vaikutusta. Disruptor(TM) sopii käytettäväksi esimerkiksi juomateollisuudessa, lääketeollisuudessa, erikoissuodattimissa sekä boileri- ja jäähdytinvesien suodatuksessa.

"Olemme kiitollisia kuitumateriaaliyhteisön antamasta palkinnosta, joka on tunnustus Disruptor(TM)-teknologian tarjoamista eduista ihmiselle ja ympäristölle juoma- ja jäteveden edullisessa puhdistamisessa," sanoo suodatinmateriaalien kehityksestä vastaava johtaja Rod Komlenic.

Lisätietoa ja videoesittely Disruptor(TM):ista on saatavilla englanniksi Ahlstromin www-sivuilla osoitteessa www.ahlstrom.com/disruptor

Lisätietoja englanniksi:

Rod Komlenic, Vice President, Filtration Business Development
Puh. +1 717 486 6401 (Huom. Yhdysvaltojen aikavyöhyke UTC-5)
rod.komlenic@ahlstrom.com

Ahlstrom lyhyesti:
Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 500 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,8 mrd euroa vuonna 2007. Ahlstromin osake on noteerattu OMX Pohjoismainen Pörssi Helsingissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.