Ahlstromin lasihuopatehtaan peruskivi muurattiin Venäjällä

Ahlstrom Oyj  LEHDISTÖTIEDOTE 10.10.2006 klo 11.15

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistavan Ahlstromin lasihuopatehtaan peruskivi muurattiin eilen Tverin alueella Redkinossa. Tilaisuudessa oli läsnä Ahlstromin ja Tverin alueen paikallishallinnon edustajia sekä muita kutsuvieraita Venäjältä ja Suomesta. Juhlapuhujina olivat mm. Tverin alueen kuvernööri Dmitri Zelenin, Suomen Venäjän-suurlähettiläs Harry Helenius sekä Ahlstromin toimitusjohtaja Jukka Moisio.

"Korkean teknologisen ja teollisen osaamisen ansiosta Tverin alue on yksi Venäjän parhaista liiketoimintaympäristöistä. Ahlstromin päätös rakentaa lasihuopatehdas Redkinoon tuo alueelle kansainvälistä osaamista sekä uusia työpaikkoja ja niiden myötä myös verotuloja", Dmitri Zelenin sanoo.

"Venäjälle rakennettavan lasihuopatehtaan ansiosta Ahlstrom pystyy palvelemaan pitkäaikaisia venäläisiä asiakkaitaan entistäkin paremmin. Redkinoon nyt rakennettava tehdas on päänavaus, ja todennäköisesti jatkamme investointeja alueelle myös tulevaisuudessa", Jukka Moisio toteaa.

Investointi on arvoltaan 38 miljoonaa euroa, ja se vahvistaa Ahlstromin asemaa johtavana erikoislasihuopien kehittäjänä ja valmistajana rakennusmateriaali- ja muovikomposiittiteollisuudelle. Rakennusprojekti etenee aikataulun mukaisesti, ja uuden tehtaan arvioidaan valmistuvan vuoden 2007 viimeisellä neljänneksellä.

Johtaja Tommi Björnman, Lasikuitumateriaalit-liiketoiminta-alue, puh. 050 526 1607
Tehtaanjohtaja Pekka Helynranta, Ahlstrom Glassfibre Oy, Karhulan tehdas, puh. 050 571 0458

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 800 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,55 mrd euroa vuonna 2005. Ahlstromin osake on noteerattu Helsingin Pörssin päälistalla. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.