Ahlstrom ostaa amerikkalaisen HRS Textiles -yhtiön

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom ostaa pääasiassa Pohjois-Amerikan suodatinmarkkinoita palvelevan HRS Textiles Inc:in. Yhtiön valmistamia erikoiskuitukankaita käytetään ilman ja nesteiden suodattimissa. Ostetun yhtiön liikevaihto on noin 17 miljoonaa euroa ja se sijaitsee Darlingtonissa Yhdysvalloissa.
Yrityskauppa vahvistaa Ahlstromin asemaa ilman ja nesteiden suodatinmarkkinoilla Pohjois-Amerikassa, erityisesti lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointisektorilla. Nyt tehty kauppa ja aiemmin julkistetut yritysostot ovat osa Ahlstromin strategiaa kasvaa suodatinmateriaalien markkinoilla. Ahlstrom on maailman johtavia suodatinmateriaalien toimittajia. HRS Textilesin osto tukee yhtiön tavoitetta kasvaa merkittäväksi ilman ja nesteiden sekä autoteollisuuden suodatinmateriaalien toimittajaksi maailmanlaajuisesti.
Kaupan odotetaan toteutuvan lopullisesti tammikuun loppuun mennessä. Kauppaan sisältyy HRS:n Darlingtonissa Etelä-Carolinan osavaltiossa sijaitseva tuotantolaitos, joka jatkaa toimintaa osana Ahlstrom Air Media LLC:tä. HRS:n palveluksessa on 120 työntekijää.
"Ahlstrom panostaa jatkossakin suodatinmateriaaleihin ja uskomme erityisesti lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointisektorin kasvavan voimakkaasti. HRS:n osto vahvistaa Ahlstromin suodatinmateriaalien tarjontaa Pohjois-Amerikassa entisestään. Tuotantolaitoksemme ovat lähellä asiakkaita, ja pystymme tarjoamaan heille täyden valikoiman eri tarpeisiin soveltuvia korkealaatuisia tuotteita", toteaa Ahlstromin Suodatinmateriaalit-liiketoiminnan Pohjois-Amerikan toimintojen johtaja Scott Murdock.
"Ahlstrom on viimeisen puolen vuoden aikana lisännyt merkittävästi panostustaan suodatinmateriaaleihin tavoitteenaan palvella maailmanlaajuisia markkinoita entistä paremmin. Yhtiö on toteuttanut useita yritysostoja Yhdysvalloissa ja Kiinassa, ottanut käyttöön uutta mikro- ja nanokuituteknologiaa sekä lisännyt tuotantokapasiteettiaan. Näiden toimenpiteiden ansiosta Ahlstrom on alan markkinajohtaja ja edelläkävijä myös innovaatioissa", sanoo Suodatinmateriaalit-liiketoiminnasta vastaava johtaja Randal Davis.

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4700, jukka.moisio@ahlstrom.com
Randal Davis, johtaja, Suodatinmateriaalit, puh. +1 860 654  8320, randal.davis@ahsltrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 400 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa viidellä mantereella. Ahlstromin liikevaihto oli 1,6 mrd euroa vuonna 2004. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.