Ahlstrom aloittaa erikoislujitteiden valmistuksen Yhdysvalloissa

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 30.6.2006 klo 9.10

Korkealuokkaisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom rakentaa erikoislasikuitulujitetehtaan Yhdysvaltoihin. Investointi on arvoltaan noin 5,2 miljoonaa euroa (noin 6,5 miljoonaa dollaria), ja se vahvistaa Ahlstromin asemaa johtavana erikoislujitteiden valmistajana. Erikoislujitteita käytetään tuulivoimaloissa, veneenrakennuksessa, kuljetusvälineteollisuudessa ja muissa teknisesti vaativissa sovelluksissa.

Investointi käsittää tehdasrakennuksen ja koneet. Rakennustyöt alkavat kesällä 2006, ja tehtaan arvioidaan valmistuvan vuoden 2007 alussa.

Uusi tehdas rakennetaan Yhdysvaltoihin Etelä-Carolinan osavaltiossa sijaitsevaan Darlingtoniin, ja se palvelee pääasiassa Pohjois-Amerikan ja muita dollarialueen markkinoita. Darlingtonissa sijaitsee jo entuudestaan suodatinmateriaalit-liiketoiminta-alueen tehdas.

"Ahlstrom on viime vuosina vahvistanut asemaansa erikoislujitemarkkinoilla, erityisesti tuulivoimala- ja veneenrakennusteollisuuden toimittajana. Nämä markkinat kasvavat tällä hetkellä nopeammin kuin komposiittimarkkinat keskimäärin. Nyt päätetty investointi tukee Ahlstromin globaalia kasvustrategiaa ja mahdollistaa synergiaetuja konsernin sisällä", Ahlstrom Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Moisio toteaa.

"Tavoitteemme on kasvaa edelleen kannattavasti ja nopeammin kuin markkinat keskimäärin. Maaliskuussa 2006 ilmoitimme rakentavamme Tverin alueelle Venäjälle lasihuopatehtaan, jonka toiminta käynnistyy vuoden 2007 viimeisellä neljänneksellä. Mikkelissä sijaitsevan erikoislujitetehtaamme laajennus puolestaan otetaan käyttöön tämän vuoden lokakuussa ja Yhdysvaltoihin rakennettava uusi tehdas ensi vuoden alussa. Näiden investointien jälkeen Ahlstromilla on lasikuitumateriaalien tuotantolaitoksia Suomessa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Myös Aasian lasikuitumateriaalimarkkinat tarjoavat yhtiölle mielenkiintoisia kasvumahdollisuuksia", sanoo Ahlstromin lasikuitumateriaaleista vastaava johtaja Tommi Björnman.

Erikoislujitetuotelinja kuuluu Ahlstromin lasikuitumateriaalit-liiketoiminta-alueeseen, joka on osa yhtiön Kuitukomposiitit-toimialaa.

Tommi Björnman, johtaja, lasikuitumateriaalit-liiketoiminta-alue, puh. 050 526 1607
Dan Jönsas, johtaja, erikoislujitteet, puh. 050 549 0916

Helsingin pörssi

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 600 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,55 mrd euroa vuonna 2005. Ahlstromin osake on noteerattu Helsingin Pörssin päälistalla. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.