Ahlstrom lisää irrokepohjapapereiden tuotantokapasiteettia

Maailman johtava etiketti- ja pakkauspapereiden valmistaja Ahlstrom laajentaa superkalanteroitujen irrokepohjapapereiden tuotantokapasiteettia La Gèren tehtaalla Ranskassa. Investoinnin arvo on noin 30 milj. euroa.
Vuoden 2007 alussa valmistuvan kapasiteetin laajennuksen yhteydessä La Gèren tehtaan paperikone 6 ja sen jälkikäsittelylinja uusitaan osittain. Investointi nostaa PK 6:n irrokepohjapapereiden tuotantokapasiteettia noin 25 000 tonnilla vuodessa ja parantaa tuotteiden laatua entisestään. Laajennuksen valmistuttua PK 6 vastaa entistä paremmin silikonipäällysteisten irrokepohjapapereiden ja tarralaminaattien valmistajien sekä tuotelinjan muiden asiakkaiden tarpeisiin.
Aiemmin tänä vuonna Ahlstrom ilmoitti irrokepohjapapereiden tuotantokapasiteetin laajennuksesta yhtiön Torinon tehtaalla Italiassa. Sekä vuoden 2006 tammikuussa valmistuva Torinon investointi että nyt päätetty La Gèren laajennus tukevat Ahlstromin strategiaa lisätä jatkuvasti irrokepohjapapereiden tuotantokapasiteettia ja parantaa niiden laatua.
Tarralaminaattien ja silikonipäällysteisten irrokepapereiden valmistuksessa käytettävien irrokepohjapapereiden kulutus kasvaa maailmanlaajuisesti noin 5-7 prosentin vuosivauhtia. Kasvun taustalla on erityisesti tuotteiden tunnistamisessa ja tavaravirtojen jäljittämisessä käytettävien tarraetikettien yleistyminen.

Ahlstromin tavoitteena on kasvaa irrokepohjapapereissa markkinoita nopeammin ja vahvistaa yhtiön johtavaa asemaa maailmanlaajuisesti. Ahlstrom tutkii myös mahdollisuuksia laajentaa irrokepohjapapereiden valmistusta Euroopan ulkopuolella.

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, puh. 010 888 4700, jukka.moisio@ahlstrom.com
Diego Borello, johtaja / etiketti- ja pakkauspaperit, puh. + 39 011 92601, diego.borello@ahlstrom.com

Ahlstrom lyhyesti:
Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman sen kaikilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 400 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa viidellä mantereella. Ahlstromin liikevaihto oli 1,6 mrd euroa vuonna 2004. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.