AHLSTROM INVESTOI 5,5 MILJOONAA EUROA UUTEEN SUODATINMATERIAALIEN TUOTANTOLINJAAN ITALIASSA

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom investoi 5,5 miljoonaa euroa uuteen tuotantolinjaan Italiassa sijaitsevassa Torinon tehtaassaan. Uusi tuotantolinja laajentaa ja monipuolistaa Ahlstromin tärkeän markkina-alueen, suodatinmateriaalien, tuotetarjontaa
Uuden investoinnin toteuduttua Torinon tehtaassa on neljä tuotantolinjaa, joita voidaan käyttää valmistukseen nopeasti kasvaville kuitukangasmarkkinoille. Tuotteet on suunniteltu vastaamaan erityisalueiden vaatimuksia suodattimissa, kuitukangaspyyhkeissä sekä terveydenhuollon ja teollisuuden käyttämissä tuotteissa. Torinon tehdas on Ahlstromin suurin tuotantoyksikkö, jossa on yhteensä kuusi tuotantolinjaa ja yli 500 työntekijää.

"Ahlstrom etsii jatkuvasti uusia tapoja vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin kaikkialla maailmassa. Yhtiön tavoitteiden mukaisesti investoinnilla parannetaan ja laajennetaan tuotantokykyämme. Viimeisen 12 kuukauden aikana olemme päättäneet investoinneista useisiin uusiin tuotantolinjoihin ja laajentaneet yhtiön kuitukangaskapasiteettia", sanoo FiberComposites-divisioonan johtaja Jukka Moisio.

"Autonmoottoreiden kehityksen myötä ovat ilman-, öljyn- ja polttoaineen suodatuksen vaatimukset koko ajan kasvamassa. Tämän investoinnin avulla voimme vastata asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin innovatiivisesti ja kilpailukykyisesti", jatkaa Engine Filtration -liiketoiminnan johtaja Claudio Ermondi.

Investointiohjelma käynnistyy välittömästi ja ensimmäisten myyntiin valmiiden tuotteiden arvioidaan valmistuvan lokakuussa 2004.

Lisätietoja: FiberComposites-divisioonan johtaja Jukka Moisio, puh. 010 888 4267 tai 050 359 5934

FiberComposites-divisioona
Ahlstromin FiberComposites (Kuitukomposiitit) -divisioona valmistaa tuotteita maailmanlaajuisille moottorinsuodatin-, kuitukangas- ja komposiittilujitemarkkinoille. Divisioona on yksi maailman 10 suurimmasta kuitukankaiden valmistajasta. Divisioona on myös maailman johtavia ajoneuvojen polttomoottoreiden suodattimissa käytettävien materiaalien valmistajia. Divisioonan pääasiassa lasikuituun pohjautuva lujitekomposiittien asiantuntemus palvelee energiantuotantoa, veneenrakennusta, urheiluväline- ja kuljetusvälineteollisuutta. Divisioonan 16 tuotantolaitosta Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Aasiassa työllistävät yli 2 500 henkeä, ja sen liikevaihto vuonna 2002 oli 693 milj. euroa.

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien valmistaja, joka palvelee erikoistuotemarkkinoita kaikkialla maailmassa. Yhtiön kuituratkaisuja käytetään laajalti jokapäiväisissä tuotteissa ympäristön, terveydenhoidon, kuljetuksen, pakkausalan sekä kotien ja toimistojen erilaisiin tarpeisiin. Yhtiöllä on yli 150-vuotinen historia, ja tällä hetkellä sen palveluksessa on noin 6 600 henkilöä. Ahlstromilla on tuotantolaitoksia ja myyntikonttoreita yli 20 maassa viidessä maanosassa. Ahlstromin kuitumateriaalituotannon liikevaihto vuonna 2002 oli noin 1,8 mrd. euroa. Yhtiön Internet-osoite on www.ahlstrom.com.