Resolute Forest Products vann den första utmärkelsen inom RISI Safety Award sponsrad av Ahlstrom-Munksjö och Metsä Fibre

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ, PRESSMEDDELANDE, den 14 mars 2019 kl. 15:00 EET

Ahlstrom-Munksjö och Metsä Fibre, en del av Metsä Group, sponsorerade tillsammans en ny kategori av utmärkelser inom RISI PPI Safety Leadership Awards. Vi är glada att tillsammans meddela att det första bolag som vinner priset är Resolute Forest Products.

“Vi gratulerar Resolute, som gjort ett bra arbete inom säkerhet och inspirerar oss alla att utveckla våra processer inom revisioner och riskhantering inom arbetssäkerhet”, säger Rune Årnes Vice President, Health & Safety. “Vi hoppas att RISI Safety Award ska uppmuntra företag att dela kunskap och bästa praxis inom säkerhet och på så sätt förbättra säkerheten inom hela industrin.”

Målet med säkerhetsutmärkelsen är att uppmärksamma en massa- eller pappersproduktionsanläggning för konsekvent arbete, engagemang och prestationer inom säkerhet på arbetsplatsen och att uppmuntra till en kontinuerlig förbättring inom säkerhet.

“Vi anser att säkerhet inte har några geografiska gränser och därför vill vi öka samarbetet för alla parter för att tillsammans främja arbetsplatssäkerheten, inte bara i våra egna anläggningar, utan inom hela industrin och hela värdekedjan. Att dela bästa praxis, kunskap och idéer för förbättringar hjälper oss alla att kontinuerligt förbättra vår säkerhet”, säger Ari Tanninen, Vice President, Joutseno-anläggningen, Metsä Fibre.

Ahlstrom-Munksjö och Metsä Fibre tackar RISI för utdelningen av de årliga utmärkelserna inom industrin samt deras stöd för utvecklingen av den nya säkerhetskategorin.

Säkerheten är själva grunden och allas rätt

På Ahlstrom-Munksjö, anser vi att noll olyckor är möjligt. Vi har fastställt ambitiösa mål för kontinuerlig förbättring och utvecklar konsekventa säkerhetsmetoder och kunskaper. För att för att skapa en trygg arbetsmiljö, fokuserar vi på förebyggande aktiviteter, beteendebaserade säkerhetsinteraktioner, säkerhetsrevisioner och -granskningar samt skräddarsydda säkerhetsutbildningar. Säkerhet är grunden för vår verksamhet.

På Metsä Fibre har alla rätt att ha en säker arbetsplats. Det är vår plikt att ta hand om vår egen och våra medarbetares säkerhet. Genom att arbeta på ett säkert sätt förverkligar vi vår vision att vara den mest professionella och kompetenta aktören i massasektorn och det mest effektiva företaget i branschen. Vi fokuserar på förebyggande och väl planerat säkerhetsarbete. Vi vill också vara en prioriterad leverantör av bioprodukter och -tjänster i premiesegmentet, som bidrar till våra kunders affärsverksamheter.

För mer information, vänligen kontakta:

Rune Årnes, VP Health&Safety, Ahlstrom-Munksjö, tel. +47 979 73 935, e-post: rune.arnes@ahlstrom-munksjo.com

Ari Tanninen, VP, Joutseno Mill, Metsä Fibre, tel. +358 40 554 2604, e-post: ari.tanninen@metsagroup.com

Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara kundlösningar. Vår mission är att utvidga fiberbaserade lösningars betydelse för en mer hållbar vardag. Vårt erbjudande omfattar filtermaterial, releasepapper, material för processer inom livsmedels- och dryckesindustrin, dekorpapper för laminatindustrin, baspapper för slippapper och tejp, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, medicinska fibermaterial och lösningar för diagnostik samt ett utbud specialpapper för såväl industriella processer samt konsumentprodukter. Vår omsättning är cirka EUR 3 miljarder på årsbasis och antalet medarbetare är cirka 8 000. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm.  www.ahlstrom-munksjo.com