Ahlstrom-Munksjö ett av de första bolagen inom sin bransch att bli ISO 45001-certifierad

AHLSTROM-MUNKSJÖ, PRESSMEDDELANDE, 15 april 2019 kl. 8.30 EET

Ahlstrom-Munksjö anser att en arbetsplats med noll olyckor går att uppnå och det långsiktiga målet är en olycksfri arbetsplats. För att skapa förutsättningar före att uppnå målsättningen certifierar Ahlstrom-Munksjö sina produktionsenheter med ISO 45001-standarden.

För att uppnå det långsiktiga målet och säkerställa en säker arbetsmiljö fokuserar Ahlstrom-Munksjö på förebyggande aktiviteter, beteendebaserade säkerhetsinteraktioner, säkerhetsinspektioner och skräddarsydd säkerhetsutbildning. Utvecklingen styrs genom systematiska och effektiva ledningsprocesser för hantering av hälsa och säkerhet.

Av Ahlstrom-Munksjös 45 anläggningar globalt har 8 hittills certifierats med ISO45001:2018. Den nya standarden, som offentliggjordes i mars 2018, bekräftar spetskompetens och god praxis inom ledningssystem för arbetshälsa och säkerhet. Det främjar en säker och hälsosam arbetsmiljö genom att tillhandahålla ett ramverk som gör det möjligt för organisationer att identifiera och minska riskerna inom arbetshälsa och säkerhet, minska potentialen för olyckor på arbetsplatsen och sjukdomar och förbättra enligheten med gällande regler och lagstiftning.

Målet är att alla Ahlstrom-Munksjös produktionsenheter certifieras med standarden senast under 2021.

"En stark global säkerhetskultur ökar hälso- och säkerhetsansvaret för alla medarbetare, leverantörer och besökare. Vi är fast beslutna att tillämpa bästa praxis inom hälsa och säkerhet och jag är väldigt glad att se det senaste resultatet av vårt arbete. Möjligheten att erbjuda en säker arbetsplats stöder oss också i att attrahera, utveckla och att behålla talanger vår globala verksamhet ", säger Dan Adrianzon, Executive Vice President, People & Safety på Ahlstrom-Munksjö.

"Den nya internationella, dynamiska och processbaserade standarden omfattar så väl risker som möjligheter och kräver samtidigt att våra intressenters synpunkter beaktas. Detta ligger helt i linje med vår förebyggande hälso- och säkerhetsstrategi. Denna standard tar våra produktionsanläggningar till en ny nivå. Den ökar också effektiviteten, eftersom den bygger på de övriga ISO- standarderna för styrsystem”, säger Rune Årnes, Vice President Health & Safety på Ahlstrom-Munksjö.

Den nya standarden ersätter den tidigare OHSAS 18001: 2007-standarden, som fortfarande är det mest använda ledningssystemet inom arbetshälsa och säkerhet. För närvarande är 25 av Ahlstrom-Munksjös produktionsanläggningar certifierade med OHSAS18001.

Majoriteten av Ahlstrom-Munksjös 8 000 anställda arbetar i en miljö där hälso-, säkerhets- och miljörisker är närvarande. Bolagets verksamhet kräver därför utmärkt prestanda inom hälso-, säkerhets- och miljörelaterade frågor.

Läs mer om Ahlstrom-Munksjös arbete inom arbetshälsa och säkerhet i års- och hållbarhetsredovisningen.

:

Rune Årnes, Vice President Health & Safety, mob. +47 97 97 39 35
Dan Adrianzon, Executive Vice President, People & Safety, tel. +46 10 250 1009

Ahlstrom-Munksjö i korthet

Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara kundlösningar. Vår mission är att utvidga fiberbaserade lösningars betydelse för en mer hållbar vardag. Vårt erbjudande omfattar filtermaterial, releasepapper, material för processer inom livsmedels- och dryckesindustrin, dekorpapper för laminatindustrin, baspapper för slippapper och tejp, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, medicinska fibermaterial och lösningar för diagnostik samt ett utbud specialpapper för såväl industriella processer samt konsumentprodukter. Vår omsättning är cirka EUR 3 miljarder på årsbasis och antalet medarbetare är cirka 8 000. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm.

Läs mer på www.ahlstrom-munksjo.com.